Direktlänk till inlägg 22 december 2014

Banksy.

Av F. - 22 december 2014 23:25

Hej!

Nu tänkte jag faktiskt inte skriva om politik eller något sådant. Det kanske verkar jätte dumt då denna blogg handlar om politik.

Men om ni är intresserade av konst vet ni nog mycket väl vem Banksy är. Däremot är det ju fortfarande ett mysterium "vem" han egentligen är. Jo, folk vet liksom hur hans konst ser ut, vad han arbetar med. Men hans identitet hålls hemlig. Man vet så lite om honom, men vissa gissar ju. Det är mäktigt, det är otroligt. Läste om honom för något år sedan bara, kanske snart 1 år sedan. Innan dess har jag aldrig ens sätt hans konst. Kanske någon gång omedvetet. 

Han skapar satiriska och subversiva graffitimålningar. Eftersom hans konst oftast har med politik att göra, eller sociala kommentarer som han i princip kan måla in var som helst, exempelvis på toaletter eller gator, väggar osv, så intresserar han mig särskilt mycket.

Jag visste däremot inte att han hade givit ut en bok förrän nu. Så den ska jag ta och läsa!


Det finns inte mycket att säga om Banksy, men jag tycker ni ska se filmen om honom som heter: 

"Exit through the gift shop". A banksy film. 

Jätte bra och väldigt inspirerande. Vissa får ju chansen till att intervjua honom, och det skulle ju vara häftigt att få göra det, trots att det förmodligen inte kommer att hända. Men att en sådan känd gatukonstnär har lyckas hållt sin identitet hemlig så länge, även under tiden han blivit känd, Ja det är otroligt! 

Rekommenderar er att läsa om honom och kolla in hans konst, HAN ÄR OTROLIGT BEGÅVAD.


Här är några bilder på konst han skapat:


  Denna tycker jag är väldigt bra gjord.

  Här ser man mycket av det politiska han försöker framhäva. Ett utav mina favorit konstverk av Banksy.

  Ett rätt så känt konstverk, eller jag har i alla fall sätt det rätt så ofta.

 

Ungefär så här ser det ut när de intervjuar honom i denna film. Man får ju aldrig självklart se hans ansikte eller höra hans riktiga röst. Men det är ändå mäktigt. Man får ju en egen bild av honom, lite av beskrivningarna också som man får av dem som har fått chansen att intervjua honom. Påminner mig lite om Eminem, vet inte riktigt varför. Lite mystisk, legendarisk på sitt sätt.


//E.F.


Här har ni även exempel på andra konstnärer som är helt grymma:

Swoon. Sök på google bilder: swoon street artist. Hade grymma graffitis!

Även Shepard Fairey hade några grymma och några även kända konstverk. Så som Obama porträttet med texten "Hope" på, osv.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av F. - 16 mars 2015 18:36


Hejsan allihopa! Som ni vet så har en film blivit väldigt populär, och varit det ett tag, plus så har boken sålt multi. Ja, jag pratar om Fifty Shades of Grey. Brukar egentligen inte prata om sådant eller ens blogga om en sådan erotisk film, MEN, e...

Av F. - 10 mars 2015 20:41

Hej och förlåt för att jag inte uppdaterat, trots att jag sa att jag skulle göra det oftare. Men tänkte rekommendera er till att se en bra film från andra värlskriget, baserat på en sann historia. Man hör ju oftast om koncentrationslägren som tyvär...

Av F. - 1 februari 2015 20:58

Hejsan allihopa! Nu har jag äntligen fått en ny dator, så nu kommer jag uppdatera oftare igen. Hoppas ni haft en mysig söndagskväll än så länge! Ska bara göra ett snabbt inlägg om ett filmtips till er alla. Filmen heter Unbroken, och har att göra...

Av F. - 31 januari 2015 19:30

Hej! Nu har jag äntligen en dator igen, så nu kommer jag absolut börja blogga oftare igen, som förut. Men jag får ta och uppdatera lite senare. Är upptagen, men bara så ni vet! Så ni inte lämnar bloggen      //E.F. ...

-

Av F. - 6 januari 2015 00:43

Hej!  Vill bara säga att min dator gått sönder eller något så har inte kunnat blogga. Hoppas inte ni lämnar eller lömnat bloggen, ska försöka slänga in något inlägg från mobilen någon gång. Bara så ni vet :-) /E.F ...

Ovido - Quiz & Flashcards