Alla inlägg under oktober 2014

Av F. - 23 oktober 2014 18:57

Av ren nyfikenhet, hur gammal tror ni jag är? Jag har fått några förslag förut och så, men ingen som riktigt vågat gissa...

Jag vet att detta inte har med politik eller annat viktigt att göra, men det skulle vara kul och se vad ni fått för bild på mig eftersom jag är privat...

Förlåt för frågan, men nästa inlägg kommer handla om politik, jag lovar!


//E.F.

Av F. - 23 oktober 2014 17:12

Hejsan!

Jag tänker inte blanda in religion i min politik blogg, nej. Och det gör jag inte, för jag tänker inte prata om någon Gud, utan jag tänker prata om religionsfriheten, en ytterst viktig lag i Sverige.

Och visst ska den gälla alla? Självklart! Men idag är det många vuxna som tvingar på sina barn en religion, den religion den ena föräldern eller andra föräldern har. Det är sjukt att det faktiskt är så många som bryter mot lagen, och kommer iväg med det. Jag känner en som gör det... Eller som hänvisat sitt barn sin religion, helt fel!

Visst självklart, hjärntvättar man sina barn som väldigt små så ser de ju inget annat alternativ. Det är inte den viktigaste frågan i världen, nejnej, men jag ville bara säga det att ALLA borde få välja själv vilken religion de föredrar. Det gör mig förbannad när jag ser ett litet barn höra från föräldern vilken religion som ska vara rätt. Nej, man ska själv få välja, trots förälderns religion eller värderingar. Okej om du har en religion som är emot homosexuella, men säg för tusan inte till ditt barn att det är den rätta vägen att gå, att hata andra pga. deras läggning. Det strider mot lagen åtminstone i Sverige. Sen finns de länder där de är lagligt, så som Ryssland, eftersom där så ses homosexualitet som något ytterst dåligt. Det är äckligt och förjävligt hur sakta världens utveckling går... 

Det gör mig dålig när jag ser homofobi ute, på internet eller var de nu än kan vara! Att man ens kan vara emot en människa pga ens läggning... Wow... Jag säger ABSOLUT INTE att jag är emot någon religion, för det är jag inte. Alla måste ju få tänka och tycka som dem vill, det är självklart och det är därför de är bra särskilt för dem som lever i Sverige, dem som får yttra sig som de egentligen vill. (Inte hot och sådant som är olagligt). 

Men man ska inte utnyttja lagarna, eller bryta mot dem. Religionsfrihet ska gälla alla. 

 

DU SKA GE DITT BARN ETT VAL, INTE VARA PÅTRYCKANDE OM EN VISS RELIGION OCH SÄGA ATT DE ÄR DEN ENDA RÄTTA RELIGIONEN OCH TVINGA HEN TILL DEN. DET ÄR FEL OCH OLAGLIGT.

Låt ditt barn få växa upp och själv bestämma. Bara för att du är t.ex kristen, buddhist, muslim eller kanske hinduist, betyder det inte att ditt barn måste bli det. Ditt barn ska själv få välja, utan att du ens tvingar på eller hjärntvättar hen.

 

TACK FÖR MIG!   

 

//E.F.

 

 

oavsett vilken gud du värdesätter, kommer vi från en och samma. - Macklemore.

 

Av F. - 17 oktober 2014 20:11

Hejsan allihopa! Hoppas eran fredag varit bra hittills!

Idag tänkte jag prata om media och dess yttrandefrihet. Jag menar nu inte bara inom politikdelen, utan det gäller lite allt möjligt. 

Först tycker jag ni ska lyssna på låten "Vilka är ni?" Med Andrea Lundquist. (Bara ett tips, har inte direkt jääätte mycket med detta att göra, men ganska.)

Yttrandefrihet är ju som sagt en viktig lag i Sverige, tryckfrihetsordningen, yttrandefrihetsförordningen, ja allt denna lag egentligen gäller och liknar. Men en sak jag måste tycka är lite sjukt, det är att media egentligen har rätten till att uttrycka sig hur de vill. Nu menar jag självklart inte att detta måste vara något dåligt, för det är oftast bra, men när det gäller kränkningar eller störande i någon kändis privatliv blir jag halvt arg. Alltför ofta pratas det bara om kändisar och deras problem i media. Men, tidningar som aftonbladet och expressen tar upp mycket om vad som händer i världen. Problemet är det att om det händer något riktigt bedrövligt i t.ex Israel Palestina konflikten, men samma gång så ska kanske prinsen gifta sig (bara exempel), så blir det centerpunkten, och dem får typ 10-12 sidor i tidningen, och då trycker man nästan ner själva stora händelsen. Ja, det är många som gifter sig hela tiden, säg mig varför prinsens/prinsessans giftermål skulle vara viktigare än någon annans? Visst är dem vår tron i Sverige, de sitter ändå högt upp i hirearkin. Men det betyder inte att deras liv betyder mer än någon annans. Åh jag blir så trött på det här! Vi behöver förändring nu!! 

 

//E.F. 

 

 

Mitt framtida mål, min framtida dröm, jag kommer dit! 

Av F. - 14 oktober 2014 18:39

Hej och nej! Nu måste jag verkligen skärpa mig. Men det är svårt att få ihop allting med vardagen och bloggandet.


Nu tänker jag inte blogga tyvärr, är alldeles för trött för det, men snälla TIPSA mig på saker! Jag börjar få slut på ämnen att skriva om, och när de dyker upp något i aftonbladet kommer det ju ändå vara folk som läser den artikeln, så känns nästan onödigt att skriva de här då. Det som är kul är att skriva egna åsikter om något, men behöver er hjälp!


//E.F.

Av F. - 13 oktober 2014 16:38

Hejsan!

Jag undrar en sak, och det är, var går gränsen när det gäller att utesluta en person ifrån "gänget", eller om man är med en person som plötsligt bara ryggar och säger plötsligt "Nä, jag ska vara med de andra (dryga) tjejerna?" 

Jag kanske låter som en "dramaqueen" nu eller något, men jag känner igen mobbning när jag ser den, eftersom jag blivit utesluten så exakt SÅ förut. Är man så pass gamla som vi är nu borde man verkligen inte bete sig så, det är ju bara helt skruvat. 

Kan man räkna med att skitsnack bakom ens rygg och en person som säger massa fula saker till en är mobbning?

Vad tycker ni? Vill verkligen ha eran åsikt, för ska nog gå till rektorn på skolan och rapportera detta. INTE OKEJ. Nu är jag ensam i skolan också, exakt som för rätt så länge sedan i halva årskurs 6. 


Snälla, kommentera!! 

 

//E.F.

Av F. - 10 oktober 2014 21:41

Hejsan!

Det jag tänkte prata om idag är barnhemlöshet i Sverige. Jag inspirerades väldigt mycket av "Children Underground" filmen att skriva detta och tänkte:

"Men hur ser det ut i Sverige då?"

Jo, det är ju fortfarande en stor del hemlöshet i Sverige. Åker du in till huvudstaden, gå runt på gatorna, gå runt nära centralen där de oftast sitter folk, eller på plattan. Det är hemskt! Även här bland dessa så finns det hemlösa barn! Det kan vara svårt att tro, men det är sant och sorgligt. Tyvärr kan jag inte alltid slänga in en slant till dem, och jag kan inte heller påverka en hemlös persons situation just nu, inte så som jag lever nu. Men, nästa gång jag går förbi en hemlös ska jag lägga ner en tjuga eller någonting. För även om du inte förändrar situationen för alla hemlösa i världen, så kan du förändra en persons hemlösa situation.

Det är så tråkigt att det är så många som faktiskt är hemlösa, som tvingas bo på gatorna, som tvingas sova ute varje natt, varje dag året om. 

 

Har man även sätt filmen "Children Underground" kan man förstå många hemlösas situation. Den är hemsk!

Men vad gör vi åt detta? Inte så mycket verkar det som. Det som är viktigare verkar tydligen vara om statsministern ska åka till ett möte eller inte, om kronprinsessan Viktoria har hinder i sitt "prinsess liv".. Ja, vi får höra om alla som har det bra, men vem/vilka tänker på de hemlösa? De som har inget. 

Bara tanken får mig att rysa. Tänk dig, du sitter ensam eller med din familj, en vän, eller någon annan, ute på gatan. Du har varken tillgång till riktig mat eller kanske inte ens vatten. Du måste sova på marken, eller om du har tur, ett gäng kartonger eller något liknande. Det låter inte så kul, eller hur? 

 

Många ser hur dåligt vissa har det, men det är svårt att påverka, svårt att agera, svårt att göra någonting i dagens samhälle, i dagens Sverige, i dagens VÄRLD. Jag känner mig hemsk när jag inte kan hjälpa en person som sitter/ligger på gatan. Att inte ha makten att kunna hjälpa personen som sitter på gatan. 

Det finns ju också massor med folk som svälter i olika länder runtom i världen, det är hemskt. Allting pga. dessa dumma klyftor som existerar. Allting för att vissa känner att de behöver mer pengar än andra. Men varför kan vi inte leva jämlikt? Det låter för vissa som att det vore någonting väldigt svårt, men det är inte så svårt som det låter. Man behöver inte direkt 3 hus för att leva, 2 bilar, eller en bubbelpool. Det är bara någonting vi tror att vi behöver, men egentligen behöver vi det inte alls. 

Om bara flera insåg att det aldrig kommer funka om det fortsätter såhär... Jag lider verkligen med dem som bor på gatan och inte har rätten till att komma hem till en familj eller till en lägenhet eller till ett eget hus med säng. De som inte bara kan sätta på kranen och få rent vatten direkt. Det är förj*vligt att folk ens FÅR LEVA SÅ.

Nej, det är inte bra. Det är förjävligt. Någonting måste göras. Så många människor som dör, antingen så svälter dem, fryser ihjäl i kylan, eller blir överhettade i värmen. Kan inte vi bara öppna ögonen och hjälpa de utsatta? Om vi kan skapa nya jobb och uppfinna en otrolig teknik, då måste vi kunna lösa detta!


Jag hoppas verkligen det blir bättre för dem som är hemlösa, de är otroligt starka och de förtjänar de bästa. Det är förjävligt att de ibland går så snett så t.om droger blandas in i deras vardag... 

Mer hjälp borde finnas till hands, fler soppkök, fler hus till hemlösa, fler tillgångar.. 


//E.F.


 

Av F. - 8 oktober 2014 17:42

Smart och praktiskt för de som vill kunna hålla på med telefonen samtidigt de har vantar på sig, OCH, man bidrar med något bra till Friends-organisationen och även visar att man är MOT mobbning.


Du hittar dessa "smartphone-vantar" i länken nedan, för bara 19,50 kr/st! Billigt och bra. 

friends.lxir.se/vantar-vuxen/product/SF36/94025539721


Finns i både barn & vuxen storleker!   

 

//E.F.

Av F. - 8 oktober 2014 17:02

Hejsan! 

Jag måste verkligen rekommendera en bok till er alla där hemma som läser min blogg, och det är "Ingen återvändo" av Douglas Foley. 

Den skingrar verkligheten vi lever i just nu, hur vissa behandlar andra, och vad som är okej eller inte. Jag har ännu inte läst ut precis hela boken, men den är snart slut och eftersom man läst så många antal sidor så man exakt vet vad som kommer hända så kan jag redan nu rekommendera den. 


Boken handlar om ett gäng ungdomar under 60-talet i Hong Kong, som går i en vanlig skola. Terminen har precis tagit en ny start. I boken får man följa en kille som heter Nick, en 16-åring, och boken visar alla händelser ur hans ögon. Skolan ordnar med en kanotutflykt, där då några lärare även ska följa med. Nick ville helst inte följa med, men när hans bästa kompis Andy föreslår att de ska anmäla sig, så slutar det upp med att dem gör det. I utflykten ska bl.a en kille som heter Knight med hans gäng, dvs Stone och Clark också följa med. Penny, tjejen Nick är djupt förälskad i ska följa med, och då tar Nick sig chansen att anmäla sig, för att få en chans till lite mer tid med henne. De ska dessutom vara fler och ett par lärare ska med. Men lärarna blir sjuka och utflykten ska ställas in. Just när de fick höra den händelsen så hade de redan fixat med kanoterna, och allting var i princip packat och klart för att åka. Men då så trotsar ungdomarna skolan och åker iväg ändå. De ger sig ut eftersom friheten lockar mer än det straff de kommer att få när de så småningom återvänder till skolan. De ska vara borta en vecka.

 

Men redan efter några dagar spårar allting ur, alkohol och droger blandas in i bilden. Redan första dagen så uppstår en spänning mellan Steven Night och Nick. Men... Eftersom ungdomarna har med sig marijuana och alkohol så släpper spänningen litegrann. Efter två dagar på ön så spårar allting ur. Alkoholen och marijuanan tar över helt, och eftersom ingen är helt rak i huvudet så händer hemska händelser. Helt sjukt! Tänker inte berätta mer om boken, men rekommenderar starkt att NI LÄSER DEN!

 

Det är så sorgligt, för denna bok skingrar verkligheten så väl och den visar verkligen hur vissa människor behandlas eller "ses" som. Jag har läst igenom de riktigt hemska, men rekommenderar den starkt!

 

LÄÄÄÄS DEN!

 

 

//E.F.

Ovido - Quiz & Flashcards